Do początku modernizacji stacji Łódź Żabieniec pozostały tylko dwa lata. Do tego czasu podróżni muszą jednak korzystać z zaniedbanego przejścia podziemnego prowadzącego na perony, w którym okresowo zbiera się woda. PKP PLK zapewniają, że zjawisko to nie ma już tak dużej skali jak dawniej.
Spośród czynnych łódzkich stacji i przystanków kolejowych znakomita większość została w ciągu kilku ostatnich lat gruntownie wyremontowana (lub dopiero wybudowana). Szersze prace nie objęły jednak póki co dwóch istotnych stacji: Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Stan techniczny tej drugiej bywa oceniany jako utrudniający korzystanie z kolei. Problemem jest przede wszystkim przejście podziemne prowadzące na perony.
Na wodę pod ścianami do czasu gruntownej przebudowy rady nie maW 2017 r. zmienił się zarządca obiektu: zamiast PKP SA tunelem pod torami zarządza obecnie PKP PLK. Na razie nie dokonano jednak szerszych napraw, a lokalna prasa regularnie informuje o zalewaniu przejścia wodą opadową, zagrzybieniu ścian i innych uciążliwościach. Jak zapewnia jednak nowy zarządca, ich skala uległa w ostatnim czasie istotnemu zmniejszeniu.
– Od czasu przejęcia obiektu przez PLK chodnik w tunelu przestał być zalewany – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, przyznając jednak, że wciąż zauważalne są niedogodności w dni z ulewnym deszczem. – Woda pojawiająca się wzdłuż ścian po intensywnych opadach wynika z braku zewnętrznego systemu odwodnienia oraz stanu technicznego obiektu. Zlikwidowanie przecieków wymaga przebudowy konstrukcji tunelu – tłumaczy, dodając, że przejście jest stale monitorowane.
Czy kolej będzie bliżej tramwajów i autobusów? Ostateczny kres komplikacjom przynieść ma dopiero kompleksowa modernizacja stacji. Przejście podziemne ma wówczas według słów przedstawiciela PKP PLK zyskać lepsze oświetlenie, nową posadzkę, ściany i – przede wszystkim – nowoczesny system odwodnienia. Obecnie trwa procedura przetargowa, w ramach której wyłoniony zostanie wykonawca całej inwestycji obejmującej odcinek linii nr 15 z Łodzi Kaliskiej do Zgierza i linii nr 16 ze Zgierza do Kutna. Początek robót budowlanych zaplanowano na rok 2020, koniec – na grudzień 2021 r.
Nie wiadomo jednak, czy podczas remontu dworzec zostanie ściślej zintegrowany z komunikacją miejską. Problemy żabienieckiego węzła szeroko opisywaliśmy w maju. Wówczas zarówno
kolej, jak i
miasto Łódź zadeklarowały chęć dialogu. Do rozmów na razie jednak nie doszło. – PLK są otwarte na rozmowy z władzami samorządowymi na temat funkcjonalności węzła transportowego w oparciu o stację Łódź Żabieniec – powiedział nam jedynie Karol Jakubowski.